OMUZ VE DİRSEK HASTALIKLARI

Omuz Ağrısı ve Omuz Hastalıkları

Omuz eklemi vücuttaki en hareketli eklemdir. Yapısında bulunan eklemler, kaslar, bağlar bu ekleme geniş hareket imkânı sağlarlar. Basitçe eli sırta götürmekten, atletlerin güçlü ve hızlı olarak yaptığı fırlatma hareketine kadar pek çok hareketin yapılmasını sağlar.
Bu kadar çeşitli ve geniş açı aralığında yapılan hareketlerin sonucunda omuz ekleminde yaralanmalar, kalıcı hasarlar, tedaviye ihtiyaç duyulan hastalıklar ve bunlara bağlı olarak omuz ağrısı sıkça görülür.

Omuz Hastalıkları Neden Sık Görülür?
Omuz eklemini oluşturan kemikler arasında tam bir uyum yoktur. Omuz hareketleri sırasında eklemin bir arada tutulması, sabit ve statik kalması kas ve lifler aracılığıyla sağlanır. Omuzun bu hareketi, fok balığının topu burnunun ucunda tutmaya çalışmasına benzetilir.

Nedenler
Omuz ağrısına sebep olan hastalıklardan sık görülenleri şöyle sıralayabiliriz;
- Omuz ekleminde kireçlenme: Omuz ekleminde, kıkırdaktaki aşınma ve yıpranma kireçlenmeye yol açar. Ağrı, şişlik ve sertlik şikâyetleri olur. Orta yaşta başlar, yavaş ilerler; zaman içinde ağrı kötüleşir. Bazen hareket kısıtlılığı gelişebilir.
- Kırık: Omuz eklemini oluşturan köprücük kemiği, kürek kemiği ve üst kol kemiği kırıklarına sık rastlanır. İleri yaştaki hastalarda omuz kırıkları, ayakta dururken düşme gibi düşük enerjili travmalar sonrası görülür. Daha genç yaştaki hastalardaysa daha yüksek enerjili travmaların ardından, trafik kazası, spor yaralanması sonrası oluşur.
- Omuz eklemi çıkığı: Daha çok düşme ya da spor yaralanması nedeniyle oluşur. Omuz ekleminin kemik ilişkisi bozulur, baş yuvadan çıkar. Yumuşak dokular da zarar görür.
- Donuk omuz: Omuz eklem kapsülünü etkileyen bir durumdur. Kapsül kalınlaşır ve sertleşir. Bu durum, ağrı ve hareket kaybıyla sonuçlanır.
- Rotator manşet yaralanmaları: Manşetteki yırtıklar, tendon aşınmaları ve sıkışması omuz ağrısına neden olur